Sunday, May 15, 2011

bermujahadah

salam alaikum..

sahabat2 ana semua..

"jika kita menguasai diri, kita akan menguasai dunia" ini kata cerdik pndai. tp.. kalau sebaliknya ? jka kita gagal nk kuasai diri, apa kes pula ?? lantaran dunia itu adalah "hamba" yg baik, tetapi "tuan" yg sgt jahat T.T
org yg bjaya itu, adalah org yg brusaha gigihh cri kebaikan dunia! tapi slmt drpd tipuannya =]

"Sesunguhnya tiadalah kehidupan dunia itu melainkan mata bnda yg menipu daya" surah al an'am 6:32

nafsu itu... sifatnya, lebih kepada nk buat jahat. am i rite ? jadi kalau sllu ikut nafsu, kejahatanlah yg menguasai kehidupan, thus, bila ketenangan dan kebahagiaan nk mai?? Allah...!

kemudian kita beralih pd apa dia menguasaii diri ni?? haaaaaaaaaa! sudah terang lg bersuluh.. bahawasanya nya menguasai diri ini adalah menundukkan nafsu yg ada dlm diri kita niii bg membolehkan kita patuh pd printah Allah, lalu meninggalkan larangannya. sedangkan? nafsu tu adalah sbhagian dri diri kita sndiri, yang mana ia sllu mahu menghancurkan diri kita!

Imam al ghazali pnah sebut 3 tgkatan manusia dlm usaha nk perang hawa nafsu dia.

1. DAH MENYERAH KALAH
2. SEDANG DAN SNTIASA BERPERANG
3. ORG YG DAH MENANG


ana xbniat pnjg utk huraikan pasai pesanan imam alghazali, huhu. skdr renungan bsama tu.

sahabat2 ku syg,

kita adalah hambaAllah. melawan hawa nafsu bg maksud mengawal, mengurus dan mengendalikannya adalah wajib sahabat2 skalian. ini dapat difahami drpd kaedah "tidak sempurna sesuatu yg wajib melainkan dgn sesuatu itu maka sesuatu itu juga mnjd wajib". makna nya kalau kita tak buat, berdosa. bukankah org2 yang menundukkan khndak nafsu kpd khndak Allah, syurga ganjarannya ???

"Dan adapun org2 yg tkut kpd kbsaran Tuhannya dan mnahan dri drpd nafsunya, maka sungguh syurgalah tpt tgalnya" surah annaziat, ayat 40-41.


sbnrnya...

mlwan hawa nafsu ni juga syarat utk dpt pimpinan drpada Allah swt.

"Mereka yang ber juang utk mlawan hawa nafsu krana hendak menempuh jalan Kami, sesungguhnya Kami akan tunjuk jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta dengan org yang berbuat baik"


mujahadah........mksudnya, bsunguh2, berkesanggupan pd jalan yg benar.

benar. ia nya payah. siapa sanggup tgal apa yg disukai spnjg hidupnya.? siapa sanggup tgal apa yg dia suka buat ??? tp.... dengan adanya sifat mujahadah ni, insyaAllah kita mampu... btul ni..xtipu!

ni yg ana tbaca.. ada 3 prinsp dlm mlawan hawa nafsu.

1.TAHAN ATAU SEKAT SUMBER KEKUATANNYA. bpuasalah.. utk menahan(ini dalam bntuk tenaga) dlm bntuk lain juga ada. sperti menahan pndgn mata, tlinga, mulut..

2. BEBANI NAFSU DENGAN BERIBADAH. qiamullail. susah nk buat? hehe. latih2..bebani nafsu tu,yg lain? baca alquran..kerja2 amal.. mngajar.. sedekah. dll.

3.DOA. MINTA BANTUAN ALLAH UTK TEWASKANNYA.

lgkah2 jalan mujahadah,
1. belajr. kenal sifat nafsu, dan pncanya.
2. Bina kesedaran. dan azam yg tggi!
3. praktikkan ilmu.
4. trus lawan, dan konsisten(istiqamah).

jgn toleh ke blkg..tempuhlah jalan mjahadah. tu lah jalan yg pnuh dgn saadah (kebahagiaan). walaupun ianya jalan yg amat payah, tp tu adalah jalan paling mudah! jalan shortcut xada~

p/s : alah bisa. tegal biasa =]

ana juuga... sdg bmujahdah.cuba... lawan! lwan! lawan!!! syuh2 nafsu.. =]

.: Syukran, moga sama2 menambah ilmu =] :.

0 kalam anda: