Thursday, April 7, 2011

kuliah mghrib last dr ustaz suhaimi, aka cikgu math =]

Salam aleykum sahabat2.. =]

semalam kat surau annur ada ceramah dr ustaz suhaimi, kiranya ustaz ni berpengetahuan tggi dan disegani ramai dek gayanya yg sempoi tp sgt informative.

tajuk nya ada sbnrnya :

1. penggilap hati

2. Abdul rahman bin Auf



Penggilap Hati

Penggilap Hati kita adalah dengan berzikir.. dan sebaik2 zikir adalah, "Laila ha illallah".
dan zikir ini terussss smpai ke pndengaran Allah Taala. takda hijab, truss ke atas, bukti bahawa ini adalah sebaik2 zikir, dan pahalaa berzikir dengan zikir ini, boleh diibaratkn kita timbang, 7 petala bumi, dan kalimah "laila ha illallah" --> beratnya sama! boleh bayang dak.. dasyat nya kalimah itu..

hm. hadirin sekalian (mcm tgh bceramah formal lak. hehe)

bila kita berzikir, kita kena faham mksudnya.lps fham, kita kena mndalami maksudnya, baru tambah ke khusyukk kan kita kpd apa yang kita baca,

contohnya,

subhanallah. - maha suci Allah.

+ Allah itu Maha suci dr sebarang bntuk penyelewengan. maka sdarlah wahai pnduduk alam, brapa byk penyelewengan kita pnah buat d muka bumi ni??
astaghfirullahalazim.

Alhamdulillah - segala puji bg Allah

+ Allah itu Maha Cukup , malah lebih cukup dr apa yg TERcukup. smpai boleh mencukupkan kita dngn apa yang kita tak cukup. Masa ana kecik2 dlu, duk lintas jalan, tak tgok dak tepi kiri kanan dpn blkang, ada lori dtg ngan lajuuu nya ke arah ana. dasyat, ana x tahu apa jd, tp tiba2 ana dah ada di tepi jalan. siapa?? abah tangkap. tp siapa yg sedarkan abah ttg ketak ada an ana di sisi abah masa tu?? Allah, Allah.. Alhamdulillah, kalau x , x adalah ana pada hari ini, menaip itu ini di sini..

Lailahaillallah - tiada tuhan selain ALLAH.

+ tak ada sesiapa dah yg bhak disembah selain Allah. Allah satu2nya tpt kita bergantungan, memohon ptunjuk. memohon nk kesenangan dunia. nk kesenangan akhirat. nk bg sihat tubuh badan, nk bg pass exm. mnta kat siapa lg? tak ada yng lain. selain Dia

Allahuakbar - Allah Maha Besar

+ besar alam ini, besar lg sifat yg ada pd Allah. besar lg tsunami yg mlanda jepun, besar lg sifat Allah. kita ni ?? tgok kat satellitte pn mcm bacteria.. pastu nk ckp besar. kena luka kat tgn pon pedih, sakit. ya dak?

kta x faham mksud, x mahu faham mksud, xmau mndalami, penyelewengan lah yg akan blaku. contohnya ?? guna pelariss nk bg org nmpk kedai kita berselera, lg? bela something nk halau org jahat dtg rumah . dan sbgainya . tu sbb apa tu? sbb tak memahami mksud zkir td

kalau dah sebut "Laila ha illallah" , buat apa nk buat pelaris? dah tau kata kat Allah sahaja pgantungan kita. itu dah boleh masuk hukum syirik. mnduakan pergantungan hidup, selain Allah, ada lg yg dia buat sbgai cover hidup dia.. Astaghfirullah.. Astaghfirullah.


nantikan pasai Abdul Rahman bin Auf.. jeng jeng jeng.. =)




.: Syukran, moga sama2 menambah ilmu =] :.

0 kalam anda: