Tuesday, November 2, 2010

sebuah cerita dari taman dunia..

Assalamualaikum . :)
ptg smlm cik hanis rasa mcm nk berblogging . tp smlm idea jamme xtau nk tulis apa. haha. apa punya turr daa..

(100% written by me)

so here it is.

Al kisah nya, si teruna dan si dara berjumpa di alam cyber, melalui YM la kononnye.

Mula2, yang mengadd nya si teruna lah. dapat contact si dara ? tak tahu dari mana.

"eh mende ni? sapa add ni ?? hmm. accept jela. kot2 kawan lama"

[accept friend request]

[you are now friend with Si Teruna]

"ehhh!! weyh! lame gile kott x contact!"

si dara menyangka si teruna adalah rakan sekolahnya di alam sekolah rndah dlu.

"eh.. awak.. awak silap org kot.. sy x kenal pn awak.. huhu"

"alamak.. eh.. silap org.. "

aha.. dan kemudiannya si teruna dan si dara pun berkenalan la dgn lebih rapat lagi. (mcm xtau je ape kronologi pasni)

selama 1 bulan mereka berkenalan, si teruna pn terpikat pada si dara..

"awak.. awak jgn terkejut tau sy nk bgtahu ni"

"um ? awak ni suspen btulla.. ada apa?? "

"sebenarnya.. sy dah jatuh hati kat awak.. i'm so sorry.. i just cant keep this feeling anymore"

si dara diam sahaja. lama.

"sy.. sy.. sy x minta pd awk suka sy.. sy just nk luahkan sj.."

si dara diam lagi.
teringat yang dahulu nya dia pernah dipermainkan.
teringat pada dahulunya dia pernah di sayangi, dan berakhir dengan MENANGIS.
teringat pada dahulu nya dia pernah menyayangi, tetapi berakhir dengan KEBENCIAN.
teringat pada dahulunya dia pernah di sakiti.

"tetapi apa salahnya aku cuba lagi" (monologue)

suatu hari..

" awak awak.. sy dgn seikhlas hati.. membuka ruang hati ni utk awak"

dan ?? dan ??

dan bermula lah kisah cintan cintun kanak2 ni..

si dara tahu yg perkara yang sama mungkin berulang . tapi dia take risk juga. sayang la katanya..

Semasa Cinta Mula Berputik ;

" awak.. hari ni sy kena marah dengan lecturer.."

"um ?? la.. nape syg.. takpe2.. shh.. im here k? "

" time kasih awak.. sejuk hati sy bile dgn awak "

another scene ~

" awak2.. td sy ada nampak bear kucing.. trus sy tringat kt awk.. awk kan suke kucing.. sy blikan utk awk satu.. sy satu "

" wahh!! sukanye.... time kasih awk.. sy syggg awk sgt2.."

p/s : peh takbleh blah

Semasa Cinta Sudah Mula Melayu;

"truttt truttt.." - tipon bunyi2, si dara tiada di bilik, dia di tandas..

selepas masuk bilik,
"truttt trutt"

"hello.. nape lmbt sgt angkat telefon? mcm xnk ckp je. xnk ckp kasitau jela"

"la.. ni nape marah2 ni.. sy kat toilet td la wak.."

"takpe la. takde mood nk ckp dah.igt td nk borak2 cite itu ini. dah lwat sgt angkat. jd xde mood"

"laah.. ni kalau xnk tpn bek xyah tpn.. org kat toilet kan.."

"klik ! " talian diputuskan.

remuk hati si dara. sampai hati. sungguh pedih.

another scene lagi ~

si dara menelefon si truna pada jam 1 pg.

"truttttttt trrrutt"
"tut tut tut tut" - waiting.

"siapa dia kol time2 mcm ni ?? hm.."

selepas sejam. si dara menelepon si truna.

"helo awak.. td sy ada kol awak.. waiting.. ada kol sapa2 ya ? "

"er.. ya.. td . . td .. "

"siapa kol?"

" er. . "

"kasi tau je.."

"dia"

"oh.. ok.. atas urusan apa ?"

"saja2 tanya khabar."

"ok, salam "

sakit hati si dara.

perlukah malam2 buta begini telefon berdua?

siapa yang telefon? si teruna atau perempuan itu ?

apa tujuan?

dan berbagai2 persoalan di minda si dara.

geram tak terkata dengan ketidak setiaan si teruna.

Semasa Cinta Sudah Tiada;

"kita putus. there is nothing else i can say. im done with you. tak da maknanya kita trus berhubungan kalau perangai awak still mcm ni. endah xendah. kita jaga hati awak tp awk ? awak pernah kasi tau sy awk pernah pgg tangan dia dgn sngaja. awk nk tahu.. ? sy x pernah pegang any guys in my life even i loved them that much. and awak ni barann sgt. sy x dpt btahan la kalau mcm ni punya caranya! "

"ok fine. results sy pn dah jatuh. sbb apa ? sbb awk lah. asyik nk layan feeling sgt ngan sy. buat sy asyik kol awak. lgpon sy dah kata its my past. and we should not think about it anymore. sy bukan mcm dlu dah. ye la, kdg2 sy buat surprise kat awk, tp awk mcm x excited. mana sy x tensyen. penat tau tak buat smua tu."

" then asal buat utk sy ?? dah tau sy mcm ni. i can forgive ok. but not forget. lantak awk ar."

dan bgaduh la sampai esok pagi tulat tungging. haha. memang lawak habis.


Semasa Cinta Tinggal Kenangan;

si teruna ada juga menelefon si dara dua tiga kali,
teringat gamaknya.

tetapi si dara pada masa itu masih lagi menaruh harapan pada si teruna.
tetapi apabila difikirkan balik, sidara merasakan si teruna tidak serasi dengan nya.


dan tup tup tup!

si teruna sudah ada yg berpunya.

si dara agak kesal.. kerana apa ?

"awk dah ada yg punya ?"

"belum. malas mencari. nape tnya ? awk dah ada? "

"belum juga.. belum lagi mahu mencari"

konon ?? konon la si truna tu ckp itu ini , bagi harapan pada si dara .
yg si dara pn bodo p caya la apa yg diperkatakan si teruna. bagus2..


haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... sudah2, ni nk crita ja ni..

walau mcam mana pn baik org tu.. jgn caya 100%. nanti jadi la mcm dalam crita kat atas ni. hehe.

syok kan ?

lagipun.. kita pn dah besar, dah boleh fikir sndiri apa baik apa buruk..

kerana..

Sesungguhnya Nabi ada mengatakan bahaya dirimu wahai wanita
“tidak ada suatu fitnah yang lebih besar, yg lebih bermaharajalela selepas wafatku
terhadap kaum lelaki selain fitnah yg berpunca dari kaum wanita.”

dan...

Rasulullah membawa maksud,
“Sesungguhnya cinta itu buta.”

tapi..

"cinta pada bunga, bunga layu.
cinta pada dunia, dunia lari.
cinta pada manusia, manusia mati.
dan cinta pada Allah, cinta yang paling HAKIKI."

cik hanis hanya ign mengingatkan muslimah2 dan muslimin2 sekalian..

jgnlah kerana seseorg yg bukan muhrim kita, kita lupa pada Allah..

jgnlah kerana seseorg yg bukan muhrim kita, kita jadi alpa..

jgnlah kerana seseorg yg bukan muhrim kita, kita jadi kufur..

masyaAllah., jauhkan lah diri kita drpd anasir2 sebegini ya..


jika diikutkan.. cinta Allah pada kita tak pernah pudar..


ada kalanya kita rasa lapar,
kita jumpa nasi di cafe. di rumah.
dr mana dtgnya rezeki tu ?
Allah yg punya.. Allah yang menggerakkan kaki kita ke cafe.. Allah bg kita nikmat senduk nasi, bubuh lauk dlm pinggan.. itu tanda Allah sayang kita.. ;)

cuba kita bygkan, kita tdor.. kemudian ? kita bgun bgun, sedar2 di iraq.. tgh berlaku pengeboman sana sini..

nk lari mana??

masa tu apa kita igt??

"Allah.. Allah.. Ya Allah.. selamatkanla aku.."

kerana Allah begitu Pemurah pada kita,

apa yang mampu kita bg pada Allah.?

Allah dah bg ter best kat kita,

apa yg terbest kita dah bg kat Allah??

slmt berfikir, dan slamat beramal! :)

p/s :The most fragile part in a girl body is her heart. So, take a good care of it. Its nice to see. Nice to hold. But once broken, considered for ever!

.: Syukran, moga sama2 menambah ilmu =] :.

5 kalam anda:

Anonymous said...

Cerita anda mmg mnarik, selalunya perkara tersebut terjadi dalam kalangan remaja skrg. oleh sbb terlalu ikutkan nafsu. kita lupa akan Allah s.w.t. Saya nk komen pasal laki, mereka nie adalah manusia yg sering alpa, so kepada wanita2 yg beriman tunjukkan kpd mereka jalan kebenaran kerana wanita yg solehah merupakan benteng kpd lelaki yg terlalu ikutkan nfsu. sekiranya salah seorang antara lelaki dan wanita tidak memberikan reaksi, maka perkara ini tak akan berlaku.

miSs_caCtuS^^ said...

cerita ini sebenarnya bukan direka, realiti.. :D

ana stuju dgn pndpt anonymous. xkan ada apa2 terjadi jika tgn hanya bertepuk sebelah :)

terima kasih kerana comment,
wallahualam.

myna said...

I LIKE !
yaya , can't trust so much to any boys ..

miSs_caCtuS^^ said...

myna : yah. cant trust! trust pada yg satu - suami :)

~0hidayah0~ said...

kekasih halal adalah yg terbaik utk kita ditetapkan oleh-Nya.....kurang atau baik pun, itu yg sesuai utk kita...